A pannonhalmi polgármester
és öszödi beszéde
Pannonhalmi polgármester öszödi beszéde az eltüntetett pénzekről (+videó)
www.hirszerzo.hu
Esztergályos Ildikó 2010. október 11. 16:43
Frissítve: 2010. október 13., szerda, 08:56
Meglepő őszinteséggel beszél Pannonhalma polgármestere, Bagó Ferenc arról, miként "tüntettek el az önkormányzatnál" 860 ezer forintot. Számla nélkül építtetett utat, "felhasznált valamennyit" az önkormányzat pénzügyese, de egy honlapot üzemeltető férfi is kapott egy kis bónuszt. Szerinte neki az egészhez semmi köze és a volt jegyzőre mutogatott. A vallomásról a helyi kábeltelevízió is készített felvételt.
Pannonhalma őszödi beszédeként is aposztrofálható videofelvétel látható a Youtube videomegosztó portálon. Ezúttal azonban nem MSZP-s képviselő, hanem a függetlenként induló és fideszes támogatást élvező Bagó Ferenc beszélt meglepő őszinteséggel egy, a választások előtt tartott bemutatkozó beszélgetésen: a választók előtt vallott színt a város önkormányzatában zajló "mutyikról" úgy, hogy tisztában volt vele, a helyi kábeltelevízió felvételt készít az eseményről.
"Halom pénz az asztalon"
A korábban is polgármesterként tevékenykedő Bagó a felvételen elmeséli, hogy 2010 májusában betért a jegyző irodájába és egy "halom pénzt" látott az asztalon. Ezután számon kérte munkatársától, hogy kerül oda annyi pénz. Bagó egyébként azzal kezdi, hogy "nem mond összeget", majd elárulta, hogy 860 ezer forintról volt szó. "Egy barna borítékban volt a páncélszekrényben. De hát nem tudom, hogy mi volt benne" - idézte a jegyző szavait Bagó, aki erre annyit reagált: lehetett volna a zacskóban kábítószer vagy pisztoly is. Bár nem hangzott el kérdés arra vonatkozóan, honnan a pénz, a polgármester hárít.
"Nem mondom meg, miből gyűlt össze az a 860 ezer forint. Akkor azt mondtam, 48 órát adok arra, hogy ez a 860 ezer forint eltűnjön" - emlékszik vissza a politikus, de a felvételről az is kiderül, hogy - ki tudja, miért - a nyakukon maradt a több százezer forint. Még mielőtt bárkiben felmerült volna a kérdés, mit kezdett az önkormányzat a "talált" pénzzel, a politikus részletesen elmondta, hogy tüntették el a szóban forgó összeget.
"A 860 ezer forint úgy lett eltüntetve, hogy a honlapot szerkesztő fiatal úrnak adtunk belőle 100 ezer forintot, azt hiszem 150 ezer forintot felhasznált belőle a pénzügyesünk valahová, azt nem tudom. De azt tudom, hogy a 600 ezer forint az pedig a Makadámnak úgy lett odaadva számla nélkül, megcsinált két utunkat. Fenyvesalját és a Tabánnak a rövid részét, ilyen mart aszfalttal. Tehát nem akarok belemenni pénzügyi dolgokba, mert még tudnék hozni föl dolgokat, de nem akarok belemenni."
Bár végig többes számban beszél Bagó - aki egyébként fölényesen nyerte a szeptember 30-ai őszinteségi rohama ellenére az önkormányzati választásokat - a Hírszerző megkeresésekor hárította a felelősséget. "Beszéltem az ügyvédekkel, azt mondták, ezzel ne foglalkozzak. Lezártnak tekintem a témát, egyébként sem vagyok illetékes az ügyben" - jelentette ki határozottan a polgármester. A Hírszerző felvetésére, miszerint városvezetőként mégiscsak lehet köze a pénz elosztásához, azt mondta: Majer Józsefné, egykori jegyző az illetékes. Érdekes, hogy a volt munkatársát nevezte meg a polgármester felelősként, mivel a felvételen végig jegyző "úrról" és nem "hölgyről" beszél, ráadásul Majer Józsefné az említett időszakban (májusban) már rég nem dolgozott a hivatalnál.
Hasonlóan elutasítóan reagált a pénz eredetét firtató kérdéseinkre, majd kérdőre vonta újságírónkat, mi köze van a város dolgaihoz.
"Túlságosan belelendült Bagó"
Az őszi választáson egyetlen kihívója akadt a polgármesternek, Száraz László személyében. A Pándzsa Egyesület színeiben rajthoz álló Száraz is ott volt a szeptember 30-i rendezvényen, elmondása szerint már akkor, ott, fél mondattal megemlítette, hogy törvénysértések sorozatát vallotta be Bagó. Mégsem csapta le a magas labdát. "Furcsa lett volna részemről, úgy véltem, legyen tisztességes választás és döntés, programok feszültek egymásnak, nem szerettünk volna lejárató harcba belemenni. Ő nyert, a demokrácia így működik" - mondta a regnáló polgármester egykori politikai ellenfele, akinek szociológusként és kommunikációs szakemberként feltűnt, hogy Bagó a felvételen zavarban van és ellentmond önmagának.
"Eleinte azt mondta, nem mond számokat, majd konkrét összeget említ. Felfokozott hangulatban volt, előrángatott mindent. Valószínűleg azért mondta el ezeket, hogy bizonyítsa, neki milyen sok dolga van, milyen sok problémával kell megküzdenie a polgármesteri hivatalban" - vélekedett Száraz, aki bár nem tett feljelentést a rendőrségen például a számviteli törvény megsértéséért, és megóvni sem kívánja a választás eredményt, szólt a közgyűlésben ülő tagoknak, hogy intézkedjenek. "Emlékeztettem őket, hogy a képviselői esküjük kötelezi őket arra, hogy megtegyék a feljelentést" - jegyezte meg a lokálpatrióták színeiben tevékenykedő Száraz.
Nem volt készpénzmozgás
A Bagó által emlegetett cég, a Makadám Kft. igazgatója, Lökös Zoltán a pénteki napon elérhetetlennek bizonyult. Munkatársával azonban annyit megüzent: senkitől semmiféle pénzt nem kaptak számla nélkül, mindent banki átutalással intéznek és "emlékeik szerint nem is volt készpénzmozgás, számla ellenében sem". Bővebben hétfőre ígértek választ.
A Hírszerző hiába kereste többször Pannonhalma jelenlegi jegyzőjét, Török Pétert.
hirszerzo.hu/belfold/20101008_pannonhalma_onkormanyzati_mutyi
www.kisalfold.hu/gyori_hirek/zart_ules_a_pannonhalmi_polgarmester_szamla_nelkuli_videojarol/2185651/
www.kisalfold.hu/gyori_hirek/szamlaugy_8211_felvetel_utan_feljelentes_pannonhalman/2185829/
az átjátszott 18 ha földterület
Pannonhalmán 3 Ft-ba kerül egy négyzetméternyi belterület,
- legalábbis a Hungary Hotels és Resort kft.-nek!
Hírzárlat a pannonhalmi termál projekt körül?
Sok-sok pannonhalmi régi álma, hogy a községnek, ma már hivatalosan városnak sikerüljön a világszerte ismert világörökség részét képező Pannonhalmi Bencés Főapátság árnyékából kilépnie.
A Főapátság mindig is meghatározó szerepet töltött be közvetlen környezete korábban Győrszentmárton, majd a hatvanas évek elejétől hivatalosan is Pannonhalma nevet viselő település életében. A környék lakosságának évszázadokon keresztül munkát, megélhetést nyújtó egyházi birtokok 1945 utáni államosítása, illetve papság gazdasági tevékenységének háttérbe szorítása „szocialista fejlődési” pályára állította a települést; volt termelőszövetkezet, borgazdaság, téglagyár, kenyérgyár, szeszüzem, egy időben helyi ÁFÉSZ, de még középfokú képzést adó állami gimnázium is. No persze nem kell vissza sírni azt a bizonyos 40 évet, hiszen a rendszerváltozás időszakára szinte mindegyik működésképtelenné vált. A település évszázadokon át kialakult szerves fejlődését felváltó mesterséges átalakítás – akárcsak a szocialista kísérlet - életképtelennek bizonyult.
Ma azt lehet mondani, hogy a település a rendszerváltozás vesztese, szemben az Apátság elmúlt húsz éves fejlődési történetével, melyet egyetlen szó a prosperitás jellemez. Láthatóan az Apátság meglelte, helyesebben visszaszerezte történelmi helyét nemcsak egyházi, hanem gazdasági és kulturális értelemben is. Nem érdemtelenül, hanem céltudatos és határozott elképzelésekkel és munkával, melyek megvalósításhoz a szükséges anyagi erőforrásokat is elő tudták teremteni.
És a településnek vajon mért nem sikerült mindez?
Nem voltak anyagi források? Igen, bizonyára hiányzott a pénz.
De vajon voltak-e értelmes ötletek, cél; vajon volt –e akarat, hogy az elképzelések megvalósuljanak?
Érezhető a település már nagyon éhezi a sikert. Úgy tűnt végre valami megmozdul; az idegen forgalomra és a hatvanas években már megfúrt termálkútra alapozva egy nemzetközileg is elismert magyar cég megvalósíthatósági tanulmányt készített wellnes-szálloda – termálfürdő - kemping együttesének megépítésére.
A beruházás megvalósításához szükséges saját anyagi forrással és szakmai tudással az Önkormányzat természetesen nem rendelkezett. Amit adhatott: a termálkút vize, a terület és a környezet adta adottságok kiaknázásában rejlő lehetőségek.
Tehát pénzügyi és szakmai befektetőt kellett keresni, célszerűen az Önkormányzattal közös projekt társaságba.
A Kisalföld megyei újság egyik 2008. őszi számában azt olvashattuk, hogy a világ legnagyobb szálloda hálózata komoly érdeklődést mutat a projekt megvalósítására. A cikkből kiszűrődő sejtelmes titkolódás kicsit gyanúsnak tűnt, de jóhiszeműséget feltételezve kellett tudomásul venni: az üzletben is rossz tulajdonság a pletykálkodás.
Nos, mi történt azóta, hogy alakult a projekt megvalósítása?
Pontokba szedve itt leírjuk, hogy eddig mi zajlott le az elindítandó fejlesztés feltételrendszerében, tulajdonosi struktúrájában:
1. Az Önkormányzat a korábbi kúttól nem messze új kutat fúratott.
2. A megvalósításra szánt területhez az Önkormányzat magán tulajdonosoktól földterületeket vásárolt fel, és a közösségi földterületekkel együtt belterületbe vonta.
3. Az így kialakított mintegy 18 hektárnyi területet az időközben megalapított, 100 % önkormányzati tulajdoni hányaddal bíró Világörökség Termál kft-be apportálta.
A földterület apportjával egy időben új tulajdonos, a budapesti székhelyű Hungary Hotels és Resorts kft jelent meg a Világörökség Termál kft-ben.
4. A Hungary Hotels és Resort kft. 450.000 forint ellenérték fejében 90 %-os, vagyis többségi tulajdonos lett. Hogyan? Az Önkormányzat 100 %-os üzletrészének 90 %-át a fenti összeg ellenében átadta.
Mit jelent ez az egyszerűnek látszó tranzakció a valóságban?
Azt, hogy az önkormányzati apportként bevitt 184.689 m2 belterületi földterület 90 %-a, vagyis mintegy 166.000 m2 tulajdonához az újdonsült tulajdonos kevesebb, mint 3 forintért/ m2 áron jutott. Ha az apport piaci értékével számolunk, és abból indulunk ki, hogy - egyes források szerint - az Önkormányzat a telek kialakítás során mintegy 1.000 – 1.300 forint /m2 áron vásárolt fel területeket, melyek azután telek egyesítésekkel az említett több mint 18 hektárt képezik, mintegy 180 millió forint önkormányzati apportált vagyonról beszélhetünk.
E számítás szerint a Hungary Hotels és Resorts kft 450.000 forintért jutott a 160 millió forint forgalmi értékű belterületi területhez.
A jelentős földterületi apport ellenére ugyanakkor a megvalósíthatósági tanulmányt felülírva a többségi tulajdonos elképzelései szerint csupán a szálloda épülne meg; 184.689 m2-en!
De mi tudható a Hungary Hotels és Resorts kft-ról? A cégkivonat alapján a társaságot 500.000 forint törzstőkével 2008. júniusában (csaknem a Világörökség Termál kft alapításával azonos időben!) egy magánszemély és két ugyancsak budapesti székhellyel rendelkező kft alapította. A Hungary Hotels and Resorts kft . Ramada Resorts szállodalánchoz való kötődése nem világos, hacsak annyiban nem, hogy az ügyvezetője és egyik rész tulajdonosa egy budapesti (ferencvárosi) Ramada Resorts szálloda jelenlegi igazgatója.
A Hungary Hotels and Resorts kft sem szállodával, sem üzemeltetési referenciával nem rendelkezik.
A már említett Kisalföld újságban megjelent cikkben ugyancsak említésre került, hogy a titokzatos befektető mögött a világ legnagyobb szálloda lánca Wyndham Hotel International áll és a megépülő szálloda a Ramada Resort nevet fogja viselni. A hír egyik fele valóban igaz, már, mint ami a szálloda lánc nagyságára vonatkozik; azonban a hírhez az is hozzátartozik, hogy a lánchoz bizonyos feltételek teljesítése esetén bármely szakmai befektető illetve üzemeltető csatlakozhat és úgynevezett brand névként a Ramada nevet is használhatja, mind addig amíg a lánc által előzetesen meghatározott feltételeket teljesíti és a brand használatért fizetendő díjat fizeti. Így Magyarországon több Ramada Resort szálloda is működik már; Budapesten három (Óbuda, Újpest, Ferencváros), továbbá a Balaton is egy.
5. Folytatva a megszakított eszmefuttatást: A Világörökség Termál kft immár többségi tulajdonosa a szavazattöbbség birtokában nem késlekedett; változás történt az ügyvezető személyében, a székhely Budapestre került, új, budapesti bankszámlák kerültek megnyitásra, a megalakított felügyelő bizottságban a pannonhalmi érdekeltségű személyek természetesen ugyancsak kisebbségbe kerültek. Összegezve a pannonhalmi Világörökség Termál kft már nem az, ami volt.
6. Az irányítás és az érdemi döntések meghozatalának lehetősége kikerült az Önkormányzat kezéből, még akkor is, ha a legutóbbi rövid tájékoztatás szerint a település vezetése november 12-én egyeztető tárgyalást folytatott Budapesten az Országos Tervtanácsnál illetve november 30-án „bécsi delegáció” (?) tekintette meg a projekt helyszínét.
A fenti tények alapján gondolható, hogy az eseményeket figyelemmel kísérőkben sok-sok kérdés merül fel. Javaslom gyűjtsük mindezeket össze, reménykedve, hogy mihamarabb, lehetőleg még időben a válaszokat megfogalmazzák az arra illetékesek, és megnyugodhatunk, hogy végre, több évtized múltán Pannonhalma város is olyan létesítménnyel büszkélkedhet, mely megnyitja a jövőbeli fejlődés lehetőségeit utódaink boldogulása számára.
További hírek:
pannonhalma.network.hu/forumtema/pannonhalma-termal-projekt
BESZÉDES KÉRDÉSEK:
A képviselőnek eljuttatott kérdések:
Kedves Képviselő Asszony, Pannonhalma közösségi érdekeiért aggódó és a termál projektet figyelemmel kísérő polgárként a következő - korábban már más által is megfogalmazott, de válasz nélkül maradt - kérdésekkel fordulok Önhöz. Kérem szíveskedjék segítségemre lenni, hogy választ kapjunk az illetékesektől.
⇒1.Mi indokolta a termál projekt bizottság tevékenységének ellehetetlenítését, végső soron annak megszüntetését?
⇒2.Miért kellett a bizottság arra irányuló javaslatát megvétózni, hogy a projekt megvalósítást célzó önkormányzati döntések megfelelő szakmai megalapozottsága érdekében szakirányú ismeretekkel rendelkező tanácsadó cég illetve személyek kerüljenek bevonásra?
⇒3.A projekt terület kialakítása során hozott önkormányzati döntések során milyen módon történt a magánkézben levő területek felvásárlási árainak meghatározása? Hogy fordulhatott elő, hogy az elfogadott felvásárlási árak utólagosan és egyoldalúan az önkormányzatot hátrányosan érintő módon megváltoztatásra kerültek?
⇒4.Mi indokolta, hogy a megfúrt kúttól alig 150 m-re jelentős költséggel újabb kutat kellett fúratni? Milyen módon történt a kivitelező kiválasztása?
⇒5.Milyen módon történt a projekt terület apport értékének meghatározása? Mivel indokolható az apport értéknek akár a felvásárlási, akár a piaci árakhoz viszonyított aránytalansága?
⇒6.Hogyan történt a projekt megvalósításba bevonandó befektető kiválasztása? Mi indokolta, hogy az előzetes újságcikkből nyert információkkal ellentétben, egy olyan társaság került többségi tulajdonba az önkormányzat projekt társaságában, mely röviddel azt megelőzően került alapításra, s akiről köztudott volt, hogy megfelelő tőkeerővel, szakirányú tapasztalatokkal, és semmilyen referenciával nem rendelkezett?
⇒7.Miért szerezhetett 90 %-os többségi tulajdont a kiválasztott befektető az apport révén 44.500.000 Ft törzstőkével rendelkező projekt társaságba 450.000 Ft ellenében? Mi indokolta, hogy az akkor még 100 %-os önkormányzati tulajdonú projekt társaság apport vagyonnal történt törzstőke emelését követő néhány napon belül történt mindez?
⇒8.Mi célt szolgált az Önkormányzat által rendelkezésre bocsátott és a projekt társaság tőke tartalékába helyezett 4.940.000,- Ft?
⇒9.Mit takar a társaság tulajdonosai által elhatározott rendkívüli 6.000.000 Ft-os törzstőke emelés? S ez a törzstőke emelés ténylegesen milyen módon valósult meg, s mi célt szolgált?
⇒10.Mi indokolta a tulajdonosi szerkezet változását követően a projekt megvalósításának koncepció változását?
⇒11.Készült-e az új koncepció létjogosultságát alátámasztó megvalósíthatósági tanulmány? Ha, igen, az mennyibe került és kifizette?
⇒12.Az új koncepció keretében milyen szerepe lesz a jelentős költséggel megfúrt új kútnak? Marad-e önkormányzati tulajdonban? Mennyi és milyen szolgáltatási feltételek mellett fogja kielégíteni a termál (?) projekt igényét? A kút üzembeállításának további költtségeit ki fogja finanszírozni?
⇒13.Mi indokolta a projekt társaság székhely változását, budapesti bankszámlák nyitását? Milyen rálátással bír a továbbiakban az Önkormányzat a projekt cég működésére?
⇒14.Milyen - a projekt megvalósulását befolyásoló - tulajdonosi kötelezettség vállalásokat tartalmaz az úgynevezett szindikátusi szerződés.
Köszönettel.
+ kérdések:
Konkrét kérdések, konkrét válaszok kellenek!
Én kiegészíteneém egy "leltárral"- összefoglalóként:
.
⇒15. Összesen mennyi pénzében van eddig a városnak az átadott földterület?
.
-telekvásárlás,
-rendezési terv módosítás
-művelési ágból kivonás, átminősítés
-különböző kifizetett illetékek, eljárási díjak
-ügyvédi költségek
-a kft-be különböző alkalmakkor, különböző jogcímeken betett öszegek.
.
Ezeket a számokat jó lenne(kell!) összességében tudni.
Majd mellé tenni azt a számot, amennyit jelenleg papíron ér a 10% tulajdoni hányad.
⇒16. A tisztelt képviselő testület egyes tagjai (korábbi és jelenlegi) miért kommunikálják a külvilág fele, hogy a beruházás mögött a világ legnagyobb szálloda lánca a Windham Hotel International illetve a Ramada áll. Tisztában vannak-e azzal, hogy mit jelent a RAMADA név viselése?
LÉTEZIK EZEKRE VÁLASZ?
HA IGEN, HOL, KINÉL?
IZGATOTTAN VÁROM A VÁLASZOKAT.
ÖNNEK, KEDVES PANNONHALMI POLGÁR NEM HIÁNYOZNAK?
Forrás:
varosatyak.hu / Pannonhalma / Iby-Bors Kinga
A pannonhalmi közgyűlés
és Bagó Ferenc polgármester
esküje
Az "őszinte" eskü
VÁRJUK A FOLYTATÁST!!!
folyt.köv.
- megérkezett a folytatás:
Nagyon jó elemzés
Anonim beírása a www. varosatyak.hu Pannonhalma oldalán, Iby-Bors Kinga platformján, 97.
A 860 eFt-os üggyel a pannonhalmiakat arcul csapták.
A rendőrség ismeretlen tettes ellen hivatali visszaélés gyanúja miatt indított eljárást.
Mint tudjuk az eset kivizsgálására Iby-Bors Kinga képviselő asszony által kezdeményezett vizsgáló bizottság felállítását a megalakult új képviselő testület az alkotmányra és az egyéb más jogszabályok betartására és betartatására tett esküjét megszegve, nagy többséggel leszavazta. Ha a vizsgálat lezárul és megállapítja a szabálytalanságot, a képviselő testületből 6 személy a jogsértésben cinkosságot vállalva vett részt annak elkendőzésében. Amennyiben a rendőrség azzal zárja le az ügyet, hogy nem történt szabálytalanság, - tehát a polgármesteri hivatalban nem történt „fekete pénzkezelés” vagyis az ismeretlen eredetű pénzek bevételezése és elköltése nem a számviteli és adó jogszabályokat sértő módon történt – akkor az önkormányzat képviselő testületét és a hivatalt olyan személy vezeti, aki az önkormányzati választási kampány során választóit félre vezetve a hivatal dolgozóit jogsértésekkel rágalmazta meg. Várjuk az eredményt.
Egy másik ügyben még nem hallottunk arról, hogy eljárás indult volna.
Pedig az úgynevezett termál ügyben a pannonhalmiakat nem csupán arcul csapták, hanem valószínűsíthetően meg is lopták.
A gyanú szerint a „jóakarók” sunyi módon, helyi cinkosaikkal összejátszva okoztak -egyenlőre - felmérhetetlen kárt Pannonhalma Városának.
Előre tudták mire számíthatnak, nem távoztak üres kézzel. Pannonhalma közösségi tulajdonából 162.442 m2 belterületet oroztak el „bagóért”, mivel mindössze 450.000 Ft-ot fizettek érte.
Mennyit ér ma ez a terület forgalmi (piaci) értéken?
A fellehető hirdetéseket tallózva 2.000 - 3.000 Ft közötti belterületi négyzetméter árakkal számolhatunk, mely alapján a teljes terület mai forgalmi értéke 325-487 millió Ft közötti érték lehet. (Ez 2009-ben sem lehetett sokkal kevesebb!)
Úgy tűnik a Város óriási vagyonvesztést könyvelhet el.
Hogyan történt meg mindez? (Kicsit bővebben)
Bizonyára sokan hallottak arról, hogy a föld mélyében rejlő termálvízre alapozva Pannonhalmán néhány éve felmerült egy fürdő – szálloda - camping komplexum építésének lehetősége.
E terv megvalósulása egy kitörési pont lehetett volna a település jelen és közel múltbeli gazdasági helyzetéből, hiszen a beruházás megvalósulása révén nőhetett volna a település felé irányuló turizmus, új munkahelyek jöhettek volna létre, növekedhettek volna az önkormányzati adók bevételei is, vagyis sok-sok egyénnek, családnak és a közösség egészének hasznára válhatott volna ez a beruházás.
Jó pár éve már (2006 előtt!), hogy elkészült az elképzelés realitását alátámasztó megvalósíthatósági tanulmány, s mely tanulmányért az önkormányzat több millió forintot fizetett ki. E tanulmány végkövetkeztetése szerint az elképzelés némi kockázattal ugyan, de megvalósítható lett volna.
A projekt megvalósításának helyszíne is kézenfekvőnek tűnt, hiszen a 60-as években fúrt kút révén közismert volt, hogy a település használható termálvízzel rendelkezik, e kút közelében pedig az önkormányzat tulajdonában állt egy kb. 15 hektár nagyságú földterület is.
A sors úgy hozta, hogy a tényleges megvalósítás a 2006. évi önkormányzati választásokat követően vett nagyobb lendületet. Ennek során a projekt helyszínéül szolgáló terület kiegészítéseként az önkormányzat magántulajdonosoktól mintegy 3 hektár külterületi szántót vásárolt fel, ezeket belterületbe vonva a sajátjával, egy helyrajzi számon (hrsz:1463/2) egyesítette, így összességében 184.689 m2 projekt megvalósítására szánt területet alakított ki.
A projekt jellegére tekintettel a felvásárlások mellett a komplexum vízigényének biztosítására az önkormányzat több tízmillió forintos ráfordítással a régi kúttól 150-200 m távolságra egy újabb kutat furatot (megjegyzés: az újabb kút fúrásának indokoltságát jelen írás keretében nem volt célom vizsgálni!).
Az előbb ismertetésre került „előkészítő” fázisok végére az önkormányzat nagyjából és egészében mintegy 300-450 millió Ft közötti olyan saját vagyonelemmel rendelkezett, melyet a tervezett beruházás megvalósítására, a létre hívandó projekt társaságba önkormányzati hozzájárulásként (üzletrészként) bevihetett volna.
Pannonhalma Város Önkormányzata 2008. 07. 22.-i hatállyal, 500.000,- Ft törzstőkével alapította meg a 100 %-ban tulajdonát képező Világörökség Termál kft-t. Ez egy nagyon fontos és logikus lépés volt, hiszen ez a társaság volt hivatott a projekt megvalósítására. Kézen fekvő volt, hogy a cégbe tőkeerős és tapasztalatokkal rendelkező befektetőt kellett találni, hiszen az önkormányzat ezekkel értelemszerűen nem rendelkezett.
Ismereteink szerint a projekt indulásakor több érdeklődő is megjelent, részben a pénzügyi és szakmai befektetői oldalról, illetve a kivitelezői oldalról is.
Ebben az időszakban az önkormányzati tájékoztatás szerint a projekt céghez az önkormányzat saját hozzájárulásaként a földterületet, és a megfúrt kutat jelölte meg.
Nyilvánvalóan az önkormányzati hozzájárulás összege a projekt megvalósításának töredéke lett volna, azonban a társaságba belépő más tagok üzletrészének alakulása szempontjából mégis jelentős súllyal lehetett volna számításba venni, hiszen a projektet magas banki finanszírozási hányad mellett tervezték megvalósítani.
Megjegyzendő, hogy a projekt önkormányzati oldalról történő kezelése közgazdasági értelemben mindenképpen azt indokolta volna, hogy az önkormányzati hozzájárulás minél magasabb üzletrész aránnyal valósuljon meg. Ennek indokoltságára a számos példa közül kettőt említenék. Ismert, hogy több tulajdonos esetében eredményes működés esetén az osztalék elosztás az üzletrészek arányában történik, valamint fontos stratégiai döntések meghozatala során általában a szavazati arányok az üzletrész arányokhoz igazodnak.
A fentebb említettek ellenére a projekt megvalósítás más irányt vett. Az eltérés nem kévés, 180 fokos.
A kiválasztott beruházó a Hungary Hotels and Resorts kft nevű társaság lett, mely társaságról a cégnyilvántartásban szereplő adatokon kívül semmilyen más hozzáférhető információ nem áll rendelkezésre. Szemben a Kisalföld hírek közölt információkkal
(http://ingatlanozo.network.hu/blog/ingatlanozo_klub_hirei/termalviz-a-pannonhalmi-fold-alatt-fejlesztesi-lepesek) a cég meghatározó tulajdonosi körét az ismeretlenség homálya fedi. A cégkivonatok alapján ezen adatok úgy összegezhetők, hogy néhány kisebbségi jogokat gyakorló magyar magánszemély mellett a többségi és meghatározó tulajdonosok ciprusi offshore cég illetve egy izraeli ügyvédi iroda mögött rejtőzködnek.
Amennyire a befektetők valódi kiléte ismeretlen, annyira kétséges az önkormányzat 2009. évben tett lépéseinek összessége.
Mint kiderült a több millió forintért megrendelt, elkészült és kifizetett megvalósíthatósági hatástanulmány sutba került. Az új elképzelés már csak egy all-inclusive jellegű wellness szálloda megépítését tűzte ki célul, s melynek létjogosultságát - fellelhető módon - semmilyen számítással, tanulmánnyal nem támasztottak alá.
Ellenben az Önkormányzat „felértékeltette”, és 2009. 08. 07.-én 44 millió Ft értéken apportálta mind a 184.689 m2, termálfürdő – szálloda - camping projekt megvalósítás céljára szolgáló területet, majd kivételes gyorsasággal (az apportot követő 5.-ik napon!!!) túl is adott az ingatlan vagyonnal „felturbósított” társaságában tulajdonolt üzletrészének 90%-án, mindösszesen 450.000 Ft ellenében.
Mit is takarnak az előzőekben leírtak?
Az önkormányzati tájékoztatás szerint független könyvvizsgáló által megállapított értéken került apportálásra a Világörökség Termál kft-be bevitt terület. Vagyis e szerint a 184.689 m2 belterület értéke az apport idején 44 millió volt, ebből következően az apport 238 Ft/m2 áron került a társaságnál nyilvántartásba (könyvszerinti érték).
Ugyancsak a hivatkozott önkormányzati tájékoztatóban leírtakból tudjuk azt is, hogy az Önkormányzat társaságban tulajdonolt 100 %-os üzletrésze 10 %-os és 90 %-os megbontásra került, valamint tudjuk azt is, hogy a 90%-os rész 450.000 Ft ellenében lett eladva.
A Világörökség Termál kft cégkivonatából ismert, hogy az apport révén a társaság törzstőkéje 44.500.000 Ft-ra emelkedett, ez megfelelt az Önkormányzat 100 %-os üzletrészének, s melyből a megbontást követően a 10 % 4.450.000,- Ft-nak, a 90 % pedig 40.050.000,- Ft-nak felel meg. A megosztásból látható, hogy mindkét törzstőke-hányad mögött készpénz és az apportból származó ingatlan vagyonelemnek kell lenni, hiszen a társaság apport előtti törzsbetétjének összege, vagyis az 500.000,- Ft készpénz az alapításkori befizetésből származik, s ennek az apport utáni törzstőkéhez viszonyított aránya 1,12%. Ebből az is következik, hogy mind a 10 %-os, mind a 90 %-os hányad ebben az arányban tartalmaz készpénzt és apportból származó vagyonelemet, vagyis a 90%-os részt legfeljebb 450.000 Ft készpénz és legalább 39.600.000,- Ft apportból származó vagyonelem képezi. Mint tudjuk az Önkormányzat a Világörökség Termál kft-ben meglevő 100 %-os üzletrészének 90 %-át 450.000,- Ft ellenében adta el a Hungary Hotels and Resorts kft-nek, vagyis a vásárlás során a vevő legalább 39.600.000 Ft apportból származó üzletrészt szerzett. A készpénz apport arányszámból következően a vételár hasonló arányú megoszlásából számolva adódik, hogy a vevő a vételárból 444.960 Ft-ért vásárolta meg a 39.600.000 Ft nyilvántartási értéken megtestesülő apport hányadot. Ez megfelel 2,73 Ft/m2 eladási árnak.
Az Önkormányzat az apport idején meglevő 44.000.000,- értékű nyilvántartás szerinti ingatlanvagyonából 5 nappal később már csak 4.400.000,- Ft nyilvántartási értékű apport vagyont tulajdonolt.
A vagyonvesztés összege nyilvántartási értéken pontosan 39.600.000 - 450.000 = 39.150.000,- Ft.
A vagyonvesztést arányszámokban kifejezve nyilvántartási apport négyzetméter ár / eladási négyzetméter ára (238/2,73) alapján 87,2 viszonyszám adódik.
A vagyonvesztés forintban kifejezett mértéke még jelentősebb, ha azt nem nyilvántartási értéken, hanem a fenti arányokat figyelembe vevő mindenkori forgalmi értékhez viszonyítjuk. (TÖBB SZÁZMILLIÓ FORINT!!!)
Mint fentebb ismertetésre került az önkormányzati vagyongazdálkodás szempontjából indokolt lett volna az apport törvényes kereteken belüli minél magasabb értéken történő megállapítása, ezzel szemben pontosan az ellenkezője, alul értékelt apport történt.
A leírt folyamat közgazdasági értelemben az önkormányzat érdekeivel tehát egyértelműen ellentétes, alapvetően a vevő érdekét szolgálta.
A jogi elbírálás már hatósági feladat.
Az adás-vétellel az önkormányzat elveszítette érdemi beleszólási jogát az ügyek alakulásába és a többségi tulajdonos a szavazati többség birtokában angolosan távozott Pannonhalmáról. Imigyen: a Világörökség Termál kft székhelyét, az ügyintézés helyét Budapestre helyezte, megváltoztatta a cégnyilvántartási adatokat és adószámot, új bankszámlákat nyitott, s összességében az alapításkori (2008.06.30) 500.000,- Ft készpénzbeli vagyonát alig több mint egy év alatt megsokszorozta.
A Hungary Hotels és Resorts kft ma elmondhatja, hogy az ezeréves és a világörökség részét képező Pannonhalmi Bencés Főapátság lábánál tulajdonol egy 162.442 m2-es több százmilliós értékű ingatlan vagyont.
S mit mondhat el Pannonhalma? Egyértelmű. Pannonhalma azt mondhatja el, hogy amit a Hungary Hotels and Resorts kft nyert eddig ezen az üzleten, azt mindet Pannonhalmától nyerte el, függetlenül attól, hogy a tervezett projekt megvalósul-e vagy sem. Pannonhalma a 162.442 m2-es belterület hasznosításába érdemi bele szólási joggal már nem rendelkezik.
Már amennyiben a pannonhalmiak hagyják ezt, s úgy gondolják, hogy mindez rendjén való és jogszerű volt, s nem próbálják meg visszaszerezni (így vagy úgy!) az apportált földterületet.
Megjegyzés: örömmel venném, ha a helyzetelemzés esetleges pontatlanságait akár az Önkormányzat, akár más pontosítaná, korrigálná.
Kép: www.kisalfold.hu Kincs a föld alatt 2008.09.19.
Eredeti képaláírás: Bagó Ferenc polgármester szerint 45 fokos vizet találtak a kút fúrásakor. Fotó: Bertleff András
Beszédes tájékoztató:
Iby-Bors Kinga képviselő beírása a www. varosatyak.hu Pannonhalma oldalán, saját platformján, 98.
Kedves Mindeki!
A meghirdetés tudomásom szerint a JEGYZŐ feladata lenne, aki úgy tűnik ezidáig nem tudott ezzel a témával foglalkozni. Talán mással van elfoglalva...Pedig múlt hét pénteken még az aljegyzőnek is felhívtam a figyelmét arra, hogy ideje lenne meghirdetni a közmeghallgatást.
Viszont volt ideje a Jegyző Úrnak telefonálnia nekem múlt hét pénteken: arról tájékoztatott, hogy a Rendőrség bekérte tőle a zárt ülés jegyzőkönyvét és neki nincs hitelesített jegyzőkönyve az ominózus 2010. október 14-i ülésről (860eFt)! Mint, a jegyzőkönyv egyik hitelesítője, annak részletesebb kidolgozása után 2010. október 26-án azt aláírtam (megjegyzem 2,5 órán át javítattam azt a hangfelvétel alapján, hogy a több, mint 1 órás ülés ne csak fél oldal legyen és legalább az ott elhangzottak lényegét tükrözze). A jegyzőtől igéretet kaptam arra, hogy ez beküldésre kerül a Közigazgatási Hivatalba a törvény által előírt 15 napon belül vagyis legkésőbb 2010. október 30-ig. Múlt pénteken viszont megtudtam, hogy Dr. Horváth Benedek nem ért egyet az általam korrigált jegyzőkönyvvel és ezért újat kell most aláírni. Mindeddig Dr. Török Péter jegyző állítása szerint nem vette észre, hogy mások nem hitelesítették a jegyzőkönyvet, pedig erről még emailben is érdeklődtem nála 2010. október 28-án. Akkor egy szóval sem jelezte, hogy bármilyen probléma merült volna fel...Sőt ismételten jelezte, hogy a jegyzőkönyvet beküldi a Közigazgatási Hivatalba. Azt is elmagyarázta nekem pénteken, hogy nem az aláírt verziót küldik be, oda lehet egy munkapéldányt is küldeni.
Akkor most mit küldött be? Egyáltalán beküldött valamit?
Miért csak akkor fontos egy jegyzőkönyv, amikor a rendőrség bekéri? Még mindig nem értem ezt az eljárást, egyszerűen meg vagyok döbbenve!
Tisztelettel: Iby-Bors Kinga